သူ႔ေၾကြးရွိလွ်င္ ဆပ္ရလိမ့္မယ္
ဒီစကားကုိ ၁၂၀၂-ခု၊ ကဆုန္လဆန္း(၁၂)ရက္၊ အဂၤါေန႔(၁၂-၅-၁၈၄၀)က နန္းက်မိဖုရား အုတ္ေက်ာင္းအစ္မႀကီး “မယ္ႏု”ကုိ ဆရာေတာ္ဦးဗုဒ္ မိန္႔ၾကားခဲ့တဲ့ စကားျဖစ္ပါတယ္။
သာယာ၀တီမင္းကုိ ပုန္ကန္ျခားနားတဲ့ မတၱရာ အေရးအခင္းမွာ နန္းက်ဘုရင္ ဘႀကီးေတာ္ စစ္ကုိင္းမင္းရဲ့ နန္းက်မိဖုရားေခါင္ႀကီး“မယ္နု” အစီအမံမ်ားျဖစ္ေၾကာင္း ထင္းရွားတဲ့အတြက္ ထုံးစံအတုိင္း ေရခ်ျပီး အဆုံးစီရင္ဖုိ႔ အမိန္႔ခ်မွတ္ခံရတဲ့အခါ ေနာက္ဆုံးအခြင့္အေရးတစ္ခုအေနနဲ႔ လုိရာဆုကုိ ေတာင္းခြင့္ျပဳေတာ့ "undefined" ေက်ာင္းအမ နန္းမေတာ္ႀကီးက “ဆရာေတာ္ဦးဗုဒ္ကုိ ေနာက္ဆုံးဖူးေမွ်ာ္လုိတယ္” ဆုိလုိ႔ အဆုံးစီစဥ္ဖုိ႔ တာ၀န္ယူရတဲ့ ျမိဳ့၀န္မင္းက ခြင့္ျပဳခဲ့ရတယ္။
ေက်ာင္းအမက ဆရာေတာ္ကုိ ဦးခ်ျပီး အေၾကာင္းစုံေလွ်ာက္ထားတဲ့အခါ ဆရာေတာ္က အထက္ပါစကားကုိ မိန္႔ၾကားလုိက္တာပါ။ ဆရာေတာ္ဟာ ဘႀကီးေတာ္ စစ္ကုိင္းမင္းက နန္းမေတာ္မယ္နု မိမိအေပၚ ႏုိင္စားလြန္းတဲ့အတြက္ ေက်ာင္းအမႀကီးကုိ ဆုံးမေပးဖုိ႔ ေလွ်ာက္ထားစဥ္ကလည္း ဒီစကားကုိပဲ မိန္႔ၾကားခဲ့ျပီး နန္းတြင္းေရးကုိ ဘာမွ် ၀င္မစြက္ဘဲ ကုိ္ယ့္စာကုိ္ယ္သာၾကည့္ျပီး စာၾကည့္ေနခဲ့တာပါပဲတဲ့။
ဆရာေတာ္ရဲ့ ဆိုလုိခ်က္ကေတာ့ “ျပဳသူအသစ္၊ ျဖစ္သူအေဟာင္း” ဆုိတဲ့အတုိင္း အဆုိးေလာကဓံနဲ႔ ေတြ႔ႀကံဳျဖစ္ပ်က္ရသမွ်ဟာ ကုိယ္ျပဳထားတဲ့ အကုသုိလ္ကံ ေၾကြးေဟာင္းျဖစ္လုိ႔ မုခ်ေပးဆပ္ရမယ္လုိ႔ ဆုိလုိတာပါပဲ။
ဒီေနရာမွာ ေၾကြးေဟာင္းဆပ္တာနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ နွစ္မ်ိဳး ႏွစ္စားရွိတယ္လုိ႔ ဆုိရမယ္ထင္ပါတယ္။ ကုိယ္ျပဳခဲ့တဲ့ အကုသုိလ္ကံရွိလုိ႔ ဆုိးက်ိဳးကုိ ခံရတာဟာလည္း ေၾကြးေဟာင္းဆပ္ရျခင္းပဲ ျဖစ္သလုိ ကုိယ့္အေပၚမွာ မိဘ ဆရာစတဲ့ ေက်းဇူးရွင္မ်ား ကျပဳထားတဲ့ ေက်းဇူးတရားေတြကုိ ျပန္ျပီးေက်းဇူးတုံ႔ျပန္ရတာကုိလည္း ေၾကြးေဟာင္း ဆပ္တယ္လုိ႔ပဲ ဆုိရပါတယ္။
“သာလိေကဒါရ”ဇာတ္ေတာ္မွာ ဘုရားအေလာင္းေက်းမင္းက ကြ်န္ုပ္သည္ မိအုိ ဖအုိတုိ႔ကုိ လုပ္ေကြ်းျခင္းျဖင့္ ေၾကြးသစ္ကုိလည္း ခ်ရပါတယ္”လုိ႔ ေျပာဆုိခဲ့ပါတယ္။
ဒီေၾကြးေဟာင္းနွစ္မ်ိဳးမွာ အကုသိုလ္ကံေဟာင္းအတြက္ ဆုိးက်ိဳးကုိခံစားျပီး ေၾကြးေဟာင္းဆပ္ရျခင္းဟာ ေပးဆပ္မႈသက္သက္သာ ျဖစ္ေပမယ့္ ေက်းဇူးတုံ႔ျပဳျပီး ေၾကြးေဟာင္းဆပ္ျခင္းကေတာ့ ေၾကြးေဟာင္းကုိ ေက်ေစသလုိ ေနာင္အခါမွာ မိမိအတြက္ အက်ိဳးနဲ႔အတုိးတုိ႔ကုိ ရရွိေစႏုိင္တဲ့ ေၾကြးသစ္ (ကုသိုလ္ကံသစ္) ခ်ျခင္းလည္း မည္ပါတယ္။
မွန္ပါတယ္၊ မိအုိ ဖအုိတုိ႔ ထင္ရွားရွိေနလ်က္နဲ႔ မိဘတုိ႔ရဲ့ ေက်းဇူးေၾကြးေဟာင္းကုိ မေပးဆပ္ဘဲ သားမယားကုိ လုပ္ေကြ်းျခင္းဆုိတဲ့ ေၾကြးသစ္ခ်ခါမွ်နဲ႔ေတာ့ ေနာင္တစ္ခ်ိန္မွာ မိမိက ျပန္လည္ရရွိေစႏုိင္မည့္ “ ေၾကြးသစ္ခ်ျခင္း”လုိ႔ ပုံေသဧကန္ ဆုိႏိုင္မယ္ မဟုတ္ပါဘူး။
ဘာေၾကာင့္လည္းဆုိရင္ေတာ့ မိဘဆုိတာ သားသမီးတုိ႔ရဲ့ ေရွ႕သြားစံျပ ပုဗၺာစရိယမ်ား ျဖစ္တဲ့အတုိင္း မိမိတုိ႔ကုိယ္တုိင္က မိဘေက်းဇူးကုိ သိမွတ္ေပးဆပ္တဲ့ စံနမူနာရွိမွသာ သားသမီးမ်ားကလည္း အတုလုိက္ၾကမွာ ျဖစ္လုိ႔ပါပဲ။ တကယ္လုိ႔သာ မိမိက သားမယားတုိ႔ကုိသာ လုပ္ေကြ်းျပီး မိဘအေပၚမွာ တာ၀န္မဲ့ ပစ္ထားမယ္ဆုိရင္ မိမိရဲ့ သားမယားအေပၚမွာ ဘယ္လုိပင္ ခ်စ္ခင္လုပ္ေကၽြးထားေပမယ့္ ေၾကြးသစ္ခ်ျခင္း မမည္ႏုိင္ဘူးဆုိတာ အဇာတသတ္နဲ႔ သ႔ူရဲ့သားစဥ္ေျမးဆက္မ်ားကုိ ၾကည့္ရင္ သိႏုိင္ပါတယ္။
‘အဇာတသတ္မင္းႀကီးဟာ သူ႔သားကုိ အလြန္ပဲခ်စ္လွပါသတဲ့။ ခ်စ္ခင္တဲ့အတြက္ သားကုိ လုိေလေသးမရွိ လုပ္ေကြ်းျပဳစုတာလည္း အမွန္ပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ ဖခင္ျဖစ္တဲ့ ‘ဗိမၺိသာရမင္းႀကီး’ အေပၚမွာေတာ့ ေက်းဇူးတ႔ုံ ေက်းဇူးေၾကြးကုိ မေပးဆပ္ခဲ့ရုံမွ်မက ေက်းဇူးကန္း သတ္ျဖတ္ျပီး အလြန္အတုိးႀကီးတဲ့ ေၾကြးသစ္ႀကီးကုိ ယူခဲ့မိတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း သူ႔သား ‘ဥဒယမင္းသား’ အရြယ္ေရာက္တဲ့အခါမွာ သူကုိပဲ စံနမူနာယူျပီး အဖသတ္မင္းပဲ ျဖစ္ခဲ့တယ္။ သူလည္း သူ႔ဖခင္၏ ‘ဗိမၺိသာရ’ လုိပဲ သားရဲ့လက္ခ်က္နဲ႔ အသက္ေသခဲ့ရတာပါပဲ။
ဒါေၾကာင့္ေရွးဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားက “အဇာတသတ္ဟာ ဖခင္ ဗိမၺိသာရမင္းႀကီးကုိ သတ္ျဖတ္သူျဖစ္သလုိ သူ႔ကုိယ္သူ သတ္ျဖတ္သူလည္း ျဖစ္သည္။ အဇာတသတ္ကုိ သူ႔သားက သတ္ျဖတ္တာဟာ သူကုိယ္တုိင္က ဖခင္ကုိ သတ္ျဖတ္ခဲ့တာကုိ အတုလုိက္ျပီး ျပဳျခင္းသာျဖစ္လုိ႔ အဇာတသတ္သာလွ်င္ အဇာတသတ္ကုိသတ္တဲ့ မူလတရားခံ အစစ္လုိ႔”လုိ႔ မိန္႔ၾကားတာကုိ မွတ္သားရဖူးပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ ပစၥဳပၸန္ သာဓကတစ္ခုအေနနဲ႔ ဆရာေဖျမင့္ရဲ့ “ ဘ၀ဒႆနရသ စာစု” ထဲက “ေစာင္”ဆုိတဲ့ စာကေလးကုိလည္း ဖတ္ၾကည့္ေစခ်င္တယ္။ အေၾကာင္း အရာအက်ဥ္းခ်ဳပ္ကေတာ့ ဖခင္လုပ္သူက သူ႔အေဖအုိႀကီးကုိ သက္ႀကီးေဂဟာပို႔ဖုိ႔ လုပ္တယ္။ ပုိ႔မည့္ေန႔မွာ ေစာင္အေကာင္းစား ႏွစ္ေယာက္အိပ္တစ္ထည္ကုိလည္း ေပးလုိက္ဖုိ႔ စီစဥ္ထားတယ္။ သူ႔သားေလးကေတာ့ အဘုိးျဖစ္သူကုိ ေဂဟာပုိ႔မယ္ဆုိတာ မေက်နပ္ဘူး။ ဒါေပမယ့္ ဖခင္ရဲ့ ေနာက္ယူတဲ့ မိန္းမဆႏၵအရ ပုိ႔ရမွာ။ အဘုိးကုိ ေဂဟာပုိ႔ခါနီးေရာက္ေတာ့ ဖခင္ရဲ့ ေနာက္မိန္းမက ဒီေလာက္ေကာင္းတဲ့ ႏွစ္ေယာက္အိပ္ေစာင္ႀကီးကုိ ေပးဖုိ႔မလုိဘူးဆုိျပီး အဘုိးကြယ္ရာမွာ ေယာကၤ်ားကုိ ကန္႔ကြက္တယ္။ ဒါနဲ႔ သားငယ္က ဖခင္ကုိ ဒီေစာင္က ႀကီးလြန္းတယ္ဆုိရင္ တစ္ေယာက္အိပ္ျဖစ္ေအာင္ ေစာင္ကုိ ထက္၀က္ခြဲလုိက္ေပါ့။ ျပီးေတာ့ တစ္၀က္ကုိ အဘုိးန႔ဲ ထည္ေပးလုိက္ျပီး က်န္တစ္၀က္ကုိေတာ့ သူ႔ကုိ ေပးထားပါလုိ႔ေတာင္းတယ္။ ဘာလုပ္ဖုိ႔လဲဆုိေတာ့ “ အေဖ အသက္ႀကီးလုိ႔ အခုလုိ ပုိ႔တဲ့အခါမွာ ေပးဖုိ႔ပါ”လုိ႔ ျပန္ေျပာတဲ့ ေျမးအဘုိး သားအဖ သုံးေယာက္တုိ႔အေၾကာင္းပါ။
ေၾကြးေဟာင္းႏွစ္မ်ိဳးလုံးဟာ ယူထားျပီးရင္ မလြဲမေသြ ျပန္ဆပ္ရတာကေတာ့ ေသခ်ာပါတယ္။ ေက်းဇူေၾကြးကုိ ျပန္ဆပ္ရတာက သိတတ္တဲ့ သားေကာင္း သမီးေကာင္းတုိ႔ရဲ့ နိယာမအစဥ္အလာေကာင္းတစ္ရပ္ ျဖစ္သလုိ ေက်းဇူးကန္းမိတဲ့ ေၾကြးေဟာင္းကုိ ေပးဆပ္ရတာကလည္း ဓမၼရဲ့ နိယာမ အစဥ္အလာအမွန္တစ္ရပ္ ျဖစ္ပါတယ္။
ဘုရားအစရွိတဲ့ အရိယာ အရွင္ျမတ္ႀကီးမ်ား ေၾကြးဆပ္ၾကပုံကုိလည္း အတုယူတန္ယူ၊ သံေ၀ဂပြားတန္ပြားၾကဖုိ႔အတြက္ ေလ့လာမွတ္သားသင့္ပါတယ္။ မိဘတုိ႔ရဲ့ ေက်းဇူးတုံ႔ကုိ ေပးဆပ္ပူေဇာ္ျပီး ေၾကြးဆပ္ျခင္းႏွင့္ ပတ္သက္လုိ႔ေတာ့ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ကုိယ္ေတာ္တုိင္ မယ္ေတာ္ ျဖစ္ခဲ့ဖူးတဲ့ နတ္သားကုိ ေက်းဇူးေၾကြးဆပ္ဖုိ႔(၇)၀ါေျမာက္မွာ တာ၀တိ ံသာနတ္္ျပည္အထိ ၾကြေရာက္ျပီ မယ္ေတာ္ေဟာင္း နတ္သားအမႈးျပဳတဲ့ နတ္ျဗဟၼာအေပါင္းကုိ ၀ါတြင္းသုံးလပတ္လုံး အဘိဓမၼာတရား ေဟာၾကားကာ ေက်းဇူးဆပ္ခဲ့ပုံကုိ လူတုိင္း သိဖူးၾကားၾကမွာပါ။ သတိထား အသိပြားရမွာကေတာ့ သဗၺညဴဘုရားရွင္ျဖစ္ျပီးလုိ႔ သံသရာခရီးဆုံးေနျပီ။ မိမိကုိယ္ေတာ္တုိင္အတြက္ ဆင္းရဲခ်မ္းသာဆုိတဲ့ ေလာကက်ိဳးမ်ားလည္း မလုိအပ္၊ ေလာကုတၱရာက်ိဳးအရလည္း အထြတ္ထိပ္ေရာက္ေနျပီ ျဖစ္ေပမယ့္ မိဘရဲ့ေက်းဇူး ေၾကြးေဟာင္းကုိေတာ့ အတင္မခံဘဲ အေက်ေပးဆပ္ခဲ့ပုံ ဆင္ျခင္မိၾကဖုိ႔ပါ။
ဒါေၾကာင့္လည္း ေရွးဆရာျမတ္တုိ႔က သီတင္းကြ်က္လျပည့္ေန႔ကုိ အဘိဓမၼာအခါေတာ္ေန႔ အျဖစ္သာမက မိဘေက်းဇူးသိတတ္တဲ့ “ သားေကာင္းရတနာမ်ားေန႔”လုိ႔လည္း ေခၚဆုိ ထုိက္ေၾကာင္း မိန္႔ၾကားၾကပါတယ္။ အလားတူပဲ လက္ယာရံ အရွင္သာရိပုတၱရာ မေထရ္ျမတ္ႀကီးလည္း ေနာက္ဆုံး ပရိနိဗၺာန္ျပဳခါနီးမွာေတာင္ အမိရဲ့ေက်းဇူး ေၾကြးေဟာင္းကုိ တရားေဟာျပီးေက်ေအာင္ အမိရဲ့ေက်းဇူးဆပ္ခဲ့ဘူးပါတယ္။
ျမတ္စြာဘုရားရွင္နဲ႔ အရွင္သာရိပုတၱရာမေထရ္ျမတ္တုိ႔ရဲ့ ေၾကြးဆပ္ပုံကေတာ့ အတုယူစရာ မိဘတုိ႔ရဲ့ ေက်းဇူးေဟာင္း ေၾကြးေပးဆပ္ျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ သံေ၀ဂယူဖုိ႔ ေကာင္းလွတဲ့ မိဘအေပၚ ျပစ္မွားမိတဲ့ ဆုိးေၾကြးေပးဆပ္ရပုံနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ေတာ့ လက္၀ဲရံ အရွင္မဟာေမာဂၢလာန္ မေထရ္ျမတ္ႀကီး ပရိနိဗၺာန္ျပဳခါနီးမွာ ေပးဆပ္ခဲ့ရတဲ့ ေၾကြးပါပဲ။
အရွင္မဟာေမာဂၢလာန္ မေထရ္ျမတ္ႀကီးက တန္ခုိးဣဒၶိပါဒ္အရာမွာ အထြတ္အထိပ္ေရာက္ေအာင္ ႀကီးမားေတာ္မူတဲ့အတြက္ အထက္နတ္ျပည္ေလာကနဲ႔ ေအာက္ဥႆာဒငရဲျပည္ေလာကမ်ားအထိ ေဒသစာရီ ၾကြေတာ္မူျပီး အဲဒီ အထက္ေအာက္ေဒသေတြမွာ ေတြ႔ရတဲ့ နတ္သားတုိ႔ ငရဲသားတုိ႔ရဲ့ အတိက္ကံမ်ားကုိလည္း ေတြ႔ဆုံ ေမးျမန္းခဲ့ပါတယ္။ လူ႔ျပည္ကုိ ျပန္ေရာက္တဲ့အခါမွာ ရတနာသုံးပါး ဦးထိပ္ထားျပီး ကုသုိလ္ေကာင္းမႈ ျပဳၾကတဲ့ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ရဲ့ တပည့္သားေတြထဲက “ဘယ္သူ ဘယ္သူေတြျဖင့္ ေကာင္းမႈေၾကာင့္ နတ္ျပည္ေလာကမွာ စည္းစိမ္ခ်မ္းသာေတြ ဘယ္လုိခံစား ေနၾကရတယ္” ဆုိတာကုိ ကုိယ္ေတြ႔မ်က္ျမင္ ေတြ႔ဆုံေမးျမန္းခဲ့တဲ့အတုိင္း ျပန္ျပီး ေဟာျပသလုိ ေအာက္ဥႆာဒငရဲမွာ ေတြ႔ႀကံဳရတဲ့ တိတၳိတုိ႔ရဲ့ တပည့္ေတြထဲက“ဘယ္သူ ဘယ္၀ါျဖင့္ ဘယ္ငရဲမွာ ခံစားေနရတယ္” ဆုိတာကုိလည္း ကုိယ္ေတြ႔အျဖစ္ ေဟာျပပါတယ္။
အရွင္မဟာေမာဂၢလာန္မေထရ္ျမတ္ႀကီး ကုိယ္ေတာ္တုိင္ ကုိယ္ေတြ႔မ်က္ျမင္ ေဟာေျပာခ်က္မ်ားကုိ ၾကားနာၾကရတဲ့အတြက္ လူအေပါင္းတုိ႔ဟာ တိတၳိတုိ႔ကုိ ေရွာင္ခြာျပီး ရတနာသုံးပါးကုိ ဆည္းကပ္ၾကသူေတြ ပုိမ်ားလာတယ္။ ဒါကုိ တိတၳိတုိ႔က ရန္ျငိဳးဖြဲ႕ျပီး “အရွင္မဟာေမဂၢလာန္ကုိ သတ္ျဖတ္ဖုိ႔ “သမဏဂုတၱ” ဆုိတဲ့ ဓားျပဗုိလ္ကုိ ေငြအသျပာတစ္ေထာင္ေပးျပီး လုပ္ႀကံခုိင္းတယ္။ အရွင္ျမတ္ႀကီးဟာ ပင္ကုိအားျဖင့္ ပရိနိဗၺာန္ျပဳဖုိ႔ (၇)ရက္ေလာက္ပဲလုိေတာ့တဲ့ အခ်ိန္ျဖစ္ပါတယ္။
“သမဏဂုတၱ”ဆုိတဲ့ လူဆုိးဓားျပဗုိလ္ဟာ အျခံအရံ သူခုိးဓားျပမ်ားနဲ႔အတူ မေထရ္ျမတ္ႀကီး သီတင္းသုံးေနတဲ့ ကာဠသိလာေက်ာက္ဖ်ာ ရွိရာအရပ္ကုိ သြားေရာက္ ၀ုိင္း၀န္းၾကေပမယ့္ မေထရ္ျမတ္ႀကီးက တန္ခုိးအဘိညာဥ္နဲ႔ ေကာင္းကင္ကုိ ပ်ံတက္ျပီး တိမ္းေရွာင္ႏုိင္တယ္။ ဒီလုိနည္းနဲ႔ (၆)ရက္အထိ တိမ္းေရွာင္ႏုိင္ခဲ့ေပမယ့္(၇)ရက္ေျမာက္မွာေတာ့ မေထရ္ျမတ္ရဲ့ ေရွးက ျပဳမွားခဲ့တဲ့ အကုသိုလ္ကံက အက်ိဳးေပးခြင့္ ႀကဳံလာတယ္။ မေထရ္ျမတ္ ျပဳမွားမိတဲ့ အကုသိုလ္ကံကေတာ့ ေရွးနုစဥ္ကာလ ဘ၀တစ္ခုမွာ မယားရဲ့ ဂုံးေခ်ာစကားကုိ နားေထာင္ျပီး မ်က္မျမင္ မိဘႏွစ္ပါးကုိ ေတာထဲအထိ လွည္းနဲ႔ေခၚေဆာင္ျပီး လူဆုိးဓားျပမ်ား ထၾကြေသာင္းက်န္း ဟန္ေဆာင္ကာ ရုိက္နွက္သတ္ျဖတ္ဖုိ႔ ႀကိဳးစားခဲ့မိတာပါပဲ။
လူဆုိးမ်ားဟန္ေဆာင္ျပီး ရုိက္ႏွက္တဲ့အခါ မ်က္မျမင္ မိဘႏွစ္ပါးက တကယ့္ ခုိးသားဓားျပေတြ ထင္မွတ္ျပီး သားကုိ လြတ္ေအာင္ေရွာင္ေျပးဖုိ႔ ေျပာဆုိ ငုိေၾကြးရင္း သတိေပးၾကတယ္။
မေထရ္ျမတ္အေလာင္း သတုိ႔သားက မိဘတုိ႔ရဲ့ ေမတၱာတရားကုိ အံ့ၾသေလာက္ေအာင္ သိလုိက္ရတဲ့အခါ ေနာင္တရျပီး ခုိးသားဓားျပေတြ ထြက္ေျပးၾကတဲ့ အျခင္းအရာမ်ိဳး ျပဳျပီးေတာ့မွ မိဘမ်ားကုိ သက္သာရာ ရေစျပီး အိမ္ကုိျပန္ေခၚလာခဲ့ကာ လုပ္ေကြ်း ျပဳစုပါတယ္။
ဒီေနရာမွာ တခ်ိဳ႕က “ ရွင္ေမာဂၢလာန္အေလာင္း သတုိ႔သားဟာ မ်က္မျမင္ မိခင္ႀကီးကုိ ရုိက္သတ္ခဲ့တယ္”လုိ႔ အစဥ္အလာ အမွတ္မွား အေျပာမွားၾကတာရွိတယ္။ အမွန္က အေသေတာ့ မသတ္မိပါဘူး။ သတ္ဖုိ႔ ရည္ရြယ္ျပီး ရုိက္ပုတ္ရုံ ရုိက္ပုတ္ခဲ့တာပါ။ မိခင္ကုိသာ မဟုတ္ဘူး၊ မိဘႏွစ္ပါးလုံးကုိ ျပစ္မွားမိခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။
အဲဒီ အကုသုိလ္ကံ အက်ိဳးေပးခြင့္ ႀကဳံလာတဲ့အတြက္ ေျမလွ်ိဳးမုိးပ်ံျပီး သိၾကားမင္းရဲ့ ေ၀ဇယႏၱာျပာႆဒ္ကုိပင္ ဆတ္ဆတ္ခါ တုန္လႈပ္ေအာင္ စြမ္းေဆာင္ႏုိင္တဲ့ မေထရ္ျမတ္ရဲ့ တန္ခုိးဣဒၶိပါဒ္ဟာ အားႏြဲ႔တဲ့ အျဖစ္ေရာက္ခဲ့ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေနာက္ဆုံး ပရိနိဗၺာန္ျပဳမည့္ေန႔မွာေတာ့ တန္ခုိးနဲ႔ တိမ္းေရွာင္ႏုိင္စြမ္းမရွိေတာ့တာပါ။ ေၾကြးေဟာင္းကုိ ေပးဆပ္ဖုိ႔ မျငင္းဆန္လုိတဲ့အတြက္ တန္ခုိးအဘိညာဥ္၀င္စားဖုိ႔ကုိ မလုပ္ေတာ့ပဲ ဘုရား ရဟႏၱာပင္ ျဖစ္ေသာ္လည္း အကုသုိလ္ကံေၾကြေဟာင္း၏ ေလာကီလူသားမ်ား အတုယူ သံေ၀ဂယူစရာ အျပစ္ရွိက ခံရစၿမဲပါလို႔ ျပလုိတာေၾကာင့္ ျဖစ္ပါတယ္။
မေထရ္ျမတ္ရဲ့ အတိက္ကံဟာ မိဘမ်ားကုိ တကယ္ အေသသတ္ခဲ့တာမဟုတ္ဘဲ သတ္ဖုိ႔ ႀကိဳးစားရုိက္ပုတ္ခဲ့ျခင္းသာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ ခုိးသားမ်ား ရုိက္ပုတ္သတ္ျဖတ္ေပမယ့္ ပလာလပီဌိက ကမၺကရဏလုိ႔ေခၚတဲ့ အရုိးေတြကုိ ေၾကမြေအာင္ ရုိက္ထုျပီး တစ္ကုိယ္လုံးကုိ ေကာက္ရုိးကရြက္လုိ ေခြလုိ႔ရေအာင္ ျပဳလုပ္ သတ္ျဖတ္ၾကတာပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ မေထရ္ျမတ္ရဲ့ ကံေဟာင္းက မိဘကုိ အေသသတ္ခဲ့တာ မဟုတ္လုိ႔ လူဆုိးမ်ား လက္ခ်က္နဲ႔ အသက္ဆုံးသည္အထိ မျဖစ္ခဲ့ပါဘူး။ အဘိညဥ္ပတ္တီးနဲ႔ ခႏၶာကုိယ္ကုိ ခုိင္မတ္ေအာင္ ရစ္ေႏွာင္ဖြဲ႔စည္းျပီး ေကာင္းကင္ခရီးနဲ႔ ျမတ္စြာဘုရားရွိရာကုိ ၾကြေရာက္ကန္ေတာ့ျပီးမွ ကာဠသိလာေက်ာက္ဖ်ာရွိရာ ေတာအုပ္ကုိ ျပန္ၾကြျပီး ပရိနိဗၺာန္ျပဳခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒီျဖစ္ရပ္မ်ားကုိ ၾကည့္လုိက္ရင္ “ သူ႔ေၾကြးရွိရင္ ဆပ္ရလိမ့္မယ္”ဆုိတဲ့ စကားဟာ အလြန္ေလးနက္ မွန္ကန္တဲ့ စကားျဖစ္သလုိ ေကာင္းဆုိးနွစ္တန္ ေလာကဓံအတြက္လည္း စြယ္စုံရ ကုသ ကာကြယ္ေဆးႀကီးတစ္လက္လုိ႔ ထင္မိပါတယ္။ ေၾကြးသစ္မတင္ေအာင္ ကာကြယ္ဖုိ႔ အဆုိးအေကာင္း ေၾကြးေဟာင္းနွစ္မ်ိဳးထဲက အေကာင္းေၾကြးေဟာင္းမ်ားျဖစ္တဲ့ မိဘဆရာတုိ႔ရဲ့ ေက်းဇူးေၾကြးကုိ ေက်ပြန္ေအာင္ေပးဆပ္ၾကဖုိ႔နဲ႔ ေၾကြးေဟာင္းဆုိးကုိ ေပးဆပ္တဲ့အေနနဲ႔ ေလာကဓံအဆုိးကုိ ခံရတဲ့အခါမွာလည္း “ ဒါဟာ ငါေပးရမယ့္ ေၾကြးေဟာင္းေတြကုိ ေက်ေအာင္ေပးဆပ္ေနရတာပဲ”ဆုိတာ သေဘာေပါက္ျပီး သည္းခံႏုိင္ၾကဖုိ႔ပါ။ “ျပဳသူအသစ္ ျဖစ္သူအေဟာင္း”ဆုိတဲ့ ေရွးလူႀကီး သူမတုိ႔ရဲ့ စကားဟာလည္း ဒီသေဘာကုိပဲ ရည္ရြယ္တာ ျဖစ္မွာပါပဲ။ ဒီေနရာမွာ “ လယ္တီဆရာေတာ္ႀကီး”မိန္႔ၾကားခဲ့တဲ့ “ ကုိယ့္ပစၥည္း လူခုိးခံရတာဟာ ကုိယ္ကလည္း တစ္ခ်ိန္ခ်ိန္မွာ သူမ်ားပစၥည္း ခုိးခဲ့လုိ႔ေပါ့ကြ” ဆုိတဲ့ စကားကုိလည္း ႏွလုံးမူသင့္မယ္ ထင္ပါတယ္။
လူ႔ဘ၀ကုိ ရရွိျခင္း၊ သာသနာေတာနဲ႔ ႀကံဳေတြ႔ျခင္းဆုိတဲ့ ရေတာင့္ရခဲ အေျခခံ ဒုလဘတရား ႏွစ္ပါးကုိ ရရွိၾကတဲ့အခုိက္မွာ မိမိတုိ႔ဘက္က ျဖည့္စြက္တည္ေဆာက္ ေပးရမည့္ သဒၶါ စတဲ့ ဣေျႏၵမ်ားနဲ႔ ျပည့္စုံုျခင္း၊ ဒုကၡခပ္သိမ္းမွလြတ္ေအာင္ ရုန္းထြက္လုိျခင္း၊ သူေတာ္ေကာင္းတရားကုိ နာယူမွတ္သားျခင္းဆုိတဲ့ ဒုလဘသုံးခုကုိ မပ်က္မကြက္ ျဖည့္စြက္ျပီး ဒုလဘငါးခုလုံး ျပည့္စုံတဲ့ အဆင့္ျမင့္လူသားမ်ားျဖစ္ၾကဖုိ႔အတြက္ ဒီဒုလဘတရားဆုိတဲ့ အခြင့္ထူးေတြကုိ ပ်က္စီးေစတတ္တဲ့ အဆုိးအေကာင္း ေၾကြးေဟာင္းမ်ား ကင္းရွင္းျပီး အဆုိးေၾကြးသစ္မ်ား မတင္ေအာင္ ႀကိဳးစားၾကပါစုိ႔။
မိမိတုိ႔ရဲ့ ပတ္၀န္းက်င္မွာ ဆရာ့ေက်းဇူးဆုိတဲ့ ေၾကြးေဟာင္းကုိ မေပးဆပ္ရုံမွ် မကဘဲ ဘာမဟုတ္တဲ့ ပစၥည္းေလးပါးနဲ႔ ဒကာ ဒကာမတုိ႔ကုိ အေၾကာင္းျပဳျပီး ဆရာသမားအေပၚမွာ အလြန္၀န္ေလးတဲ့ ေၾကြးသစ္ေတြ တုိးသည္ထက္တုိးေအာင္ လုပ္ေဆာင္ေနၾကတဲ့ တပည့္မ်ိဳးေတြကုိ အံ့ၾသတုန္လႈပ္စရာေကာင္းေလာက္ေအာင္ မ်က္ျမင္ေတြ႔ႀကံဳေနရလုိ႔ အခုလုိသတိေပးလုိက္ရတာပါ။
ေၾကြးေဟာင္းလည္းေက်၊ ေပးဆပ္စရာ ေၾကြးသစ္ကင္းျပီး သာသနာတြင္း ကုသိုလ္ထူးမ်ားကုိ ဆည္းပူးရယူႏုိင္ၾကပါေစ။
ဓမၼေဘရီအရွင္၀ီရိယ(ေတာင္စြန္း)
သာယာ၀တီမင္းကုိ ပုန္ကန္ျခားနားတဲ့ မတၱရာ အေရးအခင္းမွာ နန္းက်ဘုရင္ ဘႀကီးေတာ္ စစ္ကုိင္းမင္းရဲ့ နန္းက်မိဖုရားေခါင္ႀကီး“မယ္နု” အစီအမံမ်ားျဖစ္ေၾကာင္း ထင္းရွားတဲ့အတြက္ ထုံးစံအတုိင္း ေရခ်ျပီး အဆုံးစီရင္ဖုိ႔ အမိန္႔ခ်မွတ္ခံရတဲ့အခါ ေနာက္ဆုံးအခြင့္အေရးတစ္ခုအေနနဲ႔ လုိရာဆုကုိ ေတာင္းခြင့္ျပဳေတာ့ "undefined" ေက်ာင္းအမ နန္းမေတာ္ႀကီးက “ဆရာေတာ္ဦးဗုဒ္ကုိ ေနာက္ဆုံးဖူးေမွ်ာ္လုိတယ္” ဆုိလုိ႔ အဆုံးစီစဥ္ဖုိ႔ တာ၀န္ယူရတဲ့ ျမိဳ့၀န္မင္းက ခြင့္ျပဳခဲ့ရတယ္။
ေက်ာင္းအမက ဆရာေတာ္ကုိ ဦးခ်ျပီး အေၾကာင္းစုံေလွ်ာက္ထားတဲ့အခါ ဆရာေတာ္က အထက္ပါစကားကုိ မိန္႔ၾကားလုိက္တာပါ။ ဆရာေတာ္ဟာ ဘႀကီးေတာ္ စစ္ကုိင္းမင္းက နန္းမေတာ္မယ္နု မိမိအေပၚ ႏုိင္စားလြန္းတဲ့အတြက္ ေက်ာင္းအမႀကီးကုိ ဆုံးမေပးဖုိ႔ ေလွ်ာက္ထားစဥ္ကလည္း ဒီစကားကုိပဲ မိန္႔ၾကားခဲ့ျပီး နန္းတြင္းေရးကုိ ဘာမွ် ၀င္မစြက္ဘဲ ကုိ္ယ့္စာကုိ္ယ္သာၾကည့္ျပီး စာၾကည့္ေနခဲ့တာပါပဲတဲ့။
ဆရာေတာ္ရဲ့ ဆိုလုိခ်က္ကေတာ့ “ျပဳသူအသစ္၊ ျဖစ္သူအေဟာင္း” ဆုိတဲ့အတုိင္း အဆုိးေလာကဓံနဲ႔ ေတြ႔ႀကံဳျဖစ္ပ်က္ရသမွ်ဟာ ကုိယ္ျပဳထားတဲ့ အကုသုိလ္ကံ ေၾကြးေဟာင္းျဖစ္လုိ႔ မုခ်ေပးဆပ္ရမယ္လုိ႔ ဆုိလုိတာပါပဲ။
ဒီေနရာမွာ ေၾကြးေဟာင္းဆပ္တာနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ နွစ္မ်ိဳး ႏွစ္စားရွိတယ္လုိ႔ ဆုိရမယ္ထင္ပါတယ္။ ကုိယ္ျပဳခဲ့တဲ့ အကုသုိလ္ကံရွိလုိ႔ ဆုိးက်ိဳးကုိ ခံရတာဟာလည္း ေၾကြးေဟာင္းဆပ္ရျခင္းပဲ ျဖစ္သလုိ ကုိယ့္အေပၚမွာ မိဘ ဆရာစတဲ့ ေက်းဇူးရွင္မ်ား ကျပဳထားတဲ့ ေက်းဇူးတရားေတြကုိ ျပန္ျပီးေက်းဇူးတုံ႔ျပန္ရတာကုိလည္း ေၾကြးေဟာင္း ဆပ္တယ္လုိ႔ပဲ ဆုိရပါတယ္။
“သာလိေကဒါရ”ဇာတ္ေတာ္မွာ ဘုရားအေလာင္းေက်းမင္းက ကြ်န္ုပ္သည္ မိအုိ ဖအုိတုိ႔ကုိ လုပ္ေကြ်းျခင္းျဖင့္ ေၾကြးသစ္ကုိလည္း ခ်ရပါတယ္”လုိ႔ ေျပာဆုိခဲ့ပါတယ္။
ဒီေၾကြးေဟာင္းနွစ္မ်ိဳးမွာ အကုသိုလ္ကံေဟာင္းအတြက္ ဆုိးက်ိဳးကုိခံစားျပီး ေၾကြးေဟာင္းဆပ္ရျခင္းဟာ ေပးဆပ္မႈသက္သက္သာ ျဖစ္ေပမယ့္ ေက်းဇူးတုံ႔ျပဳျပီး ေၾကြးေဟာင္းဆပ္ျခင္းကေတာ့ ေၾကြးေဟာင္းကုိ ေက်ေစသလုိ ေနာင္အခါမွာ မိမိအတြက္ အက်ိဳးနဲ႔အတုိးတုိ႔ကုိ ရရွိေစႏုိင္တဲ့ ေၾကြးသစ္ (ကုသိုလ္ကံသစ္) ခ်ျခင္းလည္း မည္ပါတယ္။
မွန္ပါတယ္၊ မိအုိ ဖအုိတုိ႔ ထင္ရွားရွိေနလ်က္နဲ႔ မိဘတုိ႔ရဲ့ ေက်းဇူးေၾကြးေဟာင္းကုိ မေပးဆပ္ဘဲ သားမယားကုိ လုပ္ေကြ်းျခင္းဆုိတဲ့ ေၾကြးသစ္ခ်ခါမွ်နဲ႔ေတာ့ ေနာင္တစ္ခ်ိန္မွာ မိမိက ျပန္လည္ရရွိေစႏုိင္မည့္ “ ေၾကြးသစ္ခ်ျခင္း”လုိ႔ ပုံေသဧကန္ ဆုိႏိုင္မယ္ မဟုတ္ပါဘူး။
ဘာေၾကာင့္လည္းဆုိရင္ေတာ့ မိဘဆုိတာ သားသမီးတုိ႔ရဲ့ ေရွ႕သြားစံျပ ပုဗၺာစရိယမ်ား ျဖစ္တဲ့အတုိင္း မိမိတုိ႔ကုိယ္တုိင္က မိဘေက်းဇူးကုိ သိမွတ္ေပးဆပ္တဲ့ စံနမူနာရွိမွသာ သားသမီးမ်ားကလည္း အတုလုိက္ၾကမွာ ျဖစ္လုိ႔ပါပဲ။ တကယ္လုိ႔သာ မိမိက သားမယားတုိ႔ကုိသာ လုပ္ေကြ်းျပီး မိဘအေပၚမွာ တာ၀န္မဲ့ ပစ္ထားမယ္ဆုိရင္ မိမိရဲ့ သားမယားအေပၚမွာ ဘယ္လုိပင္ ခ်စ္ခင္လုပ္ေကၽြးထားေပမယ့္ ေၾကြးသစ္ခ်ျခင္း မမည္ႏုိင္ဘူးဆုိတာ အဇာတသတ္နဲ႔ သ႔ူရဲ့သားစဥ္ေျမးဆက္မ်ားကုိ ၾကည့္ရင္ သိႏုိင္ပါတယ္။
‘အဇာတသတ္မင္းႀကီးဟာ သူ႔သားကုိ အလြန္ပဲခ်စ္လွပါသတဲ့။ ခ်စ္ခင္တဲ့အတြက္ သားကုိ လုိေလေသးမရွိ လုပ္ေကြ်းျပဳစုတာလည္း အမွန္ပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ ဖခင္ျဖစ္တဲ့ ‘ဗိမၺိသာရမင္းႀကီး’ အေပၚမွာေတာ့ ေက်းဇူးတ႔ုံ ေက်းဇူးေၾကြးကုိ မေပးဆပ္ခဲ့ရုံမွ်မက ေက်းဇူးကန္း သတ္ျဖတ္ျပီး အလြန္အတုိးႀကီးတဲ့ ေၾကြးသစ္ႀကီးကုိ ယူခဲ့မိတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း သူ႔သား ‘ဥဒယမင္းသား’ အရြယ္ေရာက္တဲ့အခါမွာ သူကုိပဲ စံနမူနာယူျပီး အဖသတ္မင္းပဲ ျဖစ္ခဲ့တယ္။ သူလည္း သူ႔ဖခင္၏ ‘ဗိမၺိသာရ’ လုိပဲ သားရဲ့လက္ခ်က္နဲ႔ အသက္ေသခဲ့ရတာပါပဲ။
ဒါေၾကာင့္ေရွးဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားက “အဇာတသတ္ဟာ ဖခင္ ဗိမၺိသာရမင္းႀကီးကုိ သတ္ျဖတ္သူျဖစ္သလုိ သူ႔ကုိယ္သူ သတ္ျဖတ္သူလည္း ျဖစ္သည္။ အဇာတသတ္ကုိ သူ႔သားက သတ္ျဖတ္တာဟာ သူကုိယ္တုိင္က ဖခင္ကုိ သတ္ျဖတ္ခဲ့တာကုိ အတုလုိက္ျပီး ျပဳျခင္းသာျဖစ္လုိ႔ အဇာတသတ္သာလွ်င္ အဇာတသတ္ကုိသတ္တဲ့ မူလတရားခံ အစစ္လုိ႔”လုိ႔ မိန္႔ၾကားတာကုိ မွတ္သားရဖူးပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ ပစၥဳပၸန္ သာဓကတစ္ခုအေနနဲ႔ ဆရာေဖျမင့္ရဲ့ “ ဘ၀ဒႆနရသ စာစု” ထဲက “ေစာင္”ဆုိတဲ့ စာကေလးကုိလည္း ဖတ္ၾကည့္ေစခ်င္တယ္။ အေၾကာင္း အရာအက်ဥ္းခ်ဳပ္ကေတာ့ ဖခင္လုပ္သူက သူ႔အေဖအုိႀကီးကုိ သက္ႀကီးေဂဟာပို႔ဖုိ႔ လုပ္တယ္။ ပုိ႔မည့္ေန႔မွာ ေစာင္အေကာင္းစား ႏွစ္ေယာက္အိပ္တစ္ထည္ကုိလည္း ေပးလုိက္ဖုိ႔ စီစဥ္ထားတယ္။ သူ႔သားေလးကေတာ့ အဘုိးျဖစ္သူကုိ ေဂဟာပုိ႔မယ္ဆုိတာ မေက်နပ္ဘူး။ ဒါေပမယ့္ ဖခင္ရဲ့ ေနာက္ယူတဲ့ မိန္းမဆႏၵအရ ပုိ႔ရမွာ။ အဘုိးကုိ ေဂဟာပုိ႔ခါနီးေရာက္ေတာ့ ဖခင္ရဲ့ ေနာက္မိန္းမက ဒီေလာက္ေကာင္းတဲ့ ႏွစ္ေယာက္အိပ္ေစာင္ႀကီးကုိ ေပးဖုိ႔မလုိဘူးဆုိျပီး အဘုိးကြယ္ရာမွာ ေယာကၤ်ားကုိ ကန္႔ကြက္တယ္။ ဒါနဲ႔ သားငယ္က ဖခင္ကုိ ဒီေစာင္က ႀကီးလြန္းတယ္ဆုိရင္ တစ္ေယာက္အိပ္ျဖစ္ေအာင္ ေစာင္ကုိ ထက္၀က္ခြဲလုိက္ေပါ့။ ျပီးေတာ့ တစ္၀က္ကုိ အဘုိးန႔ဲ ထည္ေပးလုိက္ျပီး က်န္တစ္၀က္ကုိေတာ့ သူ႔ကုိ ေပးထားပါလုိ႔ေတာင္းတယ္။ ဘာလုပ္ဖုိ႔လဲဆုိေတာ့ “ အေဖ အသက္ႀကီးလုိ႔ အခုလုိ ပုိ႔တဲ့အခါမွာ ေပးဖုိ႔ပါ”လုိ႔ ျပန္ေျပာတဲ့ ေျမးအဘုိး သားအဖ သုံးေယာက္တုိ႔အေၾကာင္းပါ။
ေၾကြးေဟာင္းႏွစ္မ်ိဳးလုံးဟာ ယူထားျပီးရင္ မလြဲမေသြ ျပန္ဆပ္ရတာကေတာ့ ေသခ်ာပါတယ္။ ေက်းဇူေၾကြးကုိ ျပန္ဆပ္ရတာက သိတတ္တဲ့ သားေကာင္း သမီးေကာင္းတုိ႔ရဲ့ နိယာမအစဥ္အလာေကာင္းတစ္ရပ္ ျဖစ္သလုိ ေက်းဇူးကန္းမိတဲ့ ေၾကြးေဟာင္းကုိ ေပးဆပ္ရတာကလည္း ဓမၼရဲ့ နိယာမ အစဥ္အလာအမွန္တစ္ရပ္ ျဖစ္ပါတယ္။
ဘုရားအစရွိတဲ့ အရိယာ အရွင္ျမတ္ႀကီးမ်ား ေၾကြးဆပ္ၾကပုံကုိလည္း အတုယူတန္ယူ၊ သံေ၀ဂပြားတန္ပြားၾကဖုိ႔အတြက္ ေလ့လာမွတ္သားသင့္ပါတယ္။ မိဘတုိ႔ရဲ့ ေက်းဇူးတုံ႔ကုိ ေပးဆပ္ပူေဇာ္ျပီး ေၾကြးဆပ္ျခင္းႏွင့္ ပတ္သက္လုိ႔ေတာ့ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ကုိယ္ေတာ္တုိင္ မယ္ေတာ္ ျဖစ္ခဲ့ဖူးတဲ့ နတ္သားကုိ ေက်းဇူးေၾကြးဆပ္ဖုိ႔(၇)၀ါေျမာက္မွာ တာ၀တိ ံသာနတ္္ျပည္အထိ ၾကြေရာက္ျပီ မယ္ေတာ္ေဟာင္း နတ္သားအမႈးျပဳတဲ့ နတ္ျဗဟၼာအေပါင္းကုိ ၀ါတြင္းသုံးလပတ္လုံး အဘိဓမၼာတရား ေဟာၾကားကာ ေက်းဇူးဆပ္ခဲ့ပုံကုိ လူတုိင္း သိဖူးၾကားၾကမွာပါ။ သတိထား အသိပြားရမွာကေတာ့ သဗၺညဴဘုရားရွင္ျဖစ္ျပီးလုိ႔ သံသရာခရီးဆုံးေနျပီ။ မိမိကုိယ္ေတာ္တုိင္အတြက္ ဆင္းရဲခ်မ္းသာဆုိတဲ့ ေလာကက်ိဳးမ်ားလည္း မလုိအပ္၊ ေလာကုတၱရာက်ိဳးအရလည္း အထြတ္ထိပ္ေရာက္ေနျပီ ျဖစ္ေပမယ့္ မိဘရဲ့ေက်းဇူး ေၾကြးေဟာင္းကုိေတာ့ အတင္မခံဘဲ အေက်ေပးဆပ္ခဲ့ပုံ ဆင္ျခင္မိၾကဖုိ႔ပါ။
ဒါေၾကာင့္လည္း ေရွးဆရာျမတ္တုိ႔က သီတင္းကြ်က္လျပည့္ေန႔ကုိ အဘိဓမၼာအခါေတာ္ေန႔ အျဖစ္သာမက မိဘေက်းဇူးသိတတ္တဲ့ “ သားေကာင္းရတနာမ်ားေန႔”လုိ႔လည္း ေခၚဆုိ ထုိက္ေၾကာင္း မိန္႔ၾကားၾကပါတယ္။ အလားတူပဲ လက္ယာရံ အရွင္သာရိပုတၱရာ မေထရ္ျမတ္ႀကီးလည္း ေနာက္ဆုံး ပရိနိဗၺာန္ျပဳခါနီးမွာေတာင္ အမိရဲ့ေက်းဇူး ေၾကြးေဟာင္းကုိ တရားေဟာျပီးေက်ေအာင္ အမိရဲ့ေက်းဇူးဆပ္ခဲ့ဘူးပါတယ္။
ျမတ္စြာဘုရားရွင္နဲ႔ အရွင္သာရိပုတၱရာမေထရ္ျမတ္တုိ႔ရဲ့ ေၾကြးဆပ္ပုံကေတာ့ အတုယူစရာ မိဘတုိ႔ရဲ့ ေက်းဇူးေဟာင္း ေၾကြးေပးဆပ္ျခင္းျဖစ္ပါတယ္။ သံေ၀ဂယူဖုိ႔ ေကာင္းလွတဲ့ မိဘအေပၚ ျပစ္မွားမိတဲ့ ဆုိးေၾကြးေပးဆပ္ရပုံနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ေတာ့ လက္၀ဲရံ အရွင္မဟာေမာဂၢလာန္ မေထရ္ျမတ္ႀကီး ပရိနိဗၺာန္ျပဳခါနီးမွာ ေပးဆပ္ခဲ့ရတဲ့ ေၾကြးပါပဲ။
အရွင္မဟာေမာဂၢလာန္ မေထရ္ျမတ္ႀကီးက တန္ခုိးဣဒၶိပါဒ္အရာမွာ အထြတ္အထိပ္ေရာက္ေအာင္ ႀကီးမားေတာ္မူတဲ့အတြက္ အထက္နတ္ျပည္ေလာကနဲ႔ ေအာက္ဥႆာဒငရဲျပည္ေလာကမ်ားအထိ ေဒသစာရီ ၾကြေတာ္မူျပီး အဲဒီ အထက္ေအာက္ေဒသေတြမွာ ေတြ႔ရတဲ့ နတ္သားတုိ႔ ငရဲသားတုိ႔ရဲ့ အတိက္ကံမ်ားကုိလည္း ေတြ႔ဆုံ ေမးျမန္းခဲ့ပါတယ္။ လူ႔ျပည္ကုိ ျပန္ေရာက္တဲ့အခါမွာ ရတနာသုံးပါး ဦးထိပ္ထားျပီး ကုသုိလ္ေကာင္းမႈ ျပဳၾကတဲ့ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ရဲ့ တပည့္သားေတြထဲက “ဘယ္သူ ဘယ္သူေတြျဖင့္ ေကာင္းမႈေၾကာင့္ နတ္ျပည္ေလာကမွာ စည္းစိမ္ခ်မ္းသာေတြ ဘယ္လုိခံစား ေနၾကရတယ္” ဆုိတာကုိ ကုိယ္ေတြ႔မ်က္ျမင္ ေတြ႔ဆုံေမးျမန္းခဲ့တဲ့အတုိင္း ျပန္ျပီး ေဟာျပသလုိ ေအာက္ဥႆာဒငရဲမွာ ေတြ႔ႀကံဳရတဲ့ တိတၳိတုိ႔ရဲ့ တပည့္ေတြထဲက“ဘယ္သူ ဘယ္၀ါျဖင့္ ဘယ္ငရဲမွာ ခံစားေနရတယ္” ဆုိတာကုိလည္း ကုိယ္ေတြ႔အျဖစ္ ေဟာျပပါတယ္။
အရွင္မဟာေမာဂၢလာန္မေထရ္ျမတ္ႀကီး ကုိယ္ေတာ္တုိင္ ကုိယ္ေတြ႔မ်က္ျမင္ ေဟာေျပာခ်က္မ်ားကုိ ၾကားနာၾကရတဲ့အတြက္ လူအေပါင္းတုိ႔ဟာ တိတၳိတုိ႔ကုိ ေရွာင္ခြာျပီး ရတနာသုံးပါးကုိ ဆည္းကပ္ၾကသူေတြ ပုိမ်ားလာတယ္။ ဒါကုိ တိတၳိတုိ႔က ရန္ျငိဳးဖြဲ႕ျပီး “အရွင္မဟာေမဂၢလာန္ကုိ သတ္ျဖတ္ဖုိ႔ “သမဏဂုတၱ” ဆုိတဲ့ ဓားျပဗုိလ္ကုိ ေငြအသျပာတစ္ေထာင္ေပးျပီး လုပ္ႀကံခုိင္းတယ္။ အရွင္ျမတ္ႀကီးဟာ ပင္ကုိအားျဖင့္ ပရိနိဗၺာန္ျပဳဖုိ႔ (၇)ရက္ေလာက္ပဲလုိေတာ့တဲ့ အခ်ိန္ျဖစ္ပါတယ္။
“သမဏဂုတၱ”ဆုိတဲ့ လူဆုိးဓားျပဗုိလ္ဟာ အျခံအရံ သူခုိးဓားျပမ်ားနဲ႔အတူ မေထရ္ျမတ္ႀကီး သီတင္းသုံးေနတဲ့ ကာဠသိလာေက်ာက္ဖ်ာ ရွိရာအရပ္ကုိ သြားေရာက္ ၀ုိင္း၀န္းၾကေပမယ့္ မေထရ္ျမတ္ႀကီးက တန္ခုိးအဘိညာဥ္နဲ႔ ေကာင္းကင္ကုိ ပ်ံတက္ျပီး တိမ္းေရွာင္ႏုိင္တယ္။ ဒီလုိနည္းနဲ႔ (၆)ရက္အထိ တိမ္းေရွာင္ႏုိင္ခဲ့ေပမယ့္(၇)ရက္ေျမာက္မွာေတာ့ မေထရ္ျမတ္ရဲ့ ေရွးက ျပဳမွားခဲ့တဲ့ အကုသိုလ္ကံက အက်ိဳးေပးခြင့္ ႀကဳံလာတယ္။ မေထရ္ျမတ္ ျပဳမွားမိတဲ့ အကုသိုလ္ကံကေတာ့ ေရွးနုစဥ္ကာလ ဘ၀တစ္ခုမွာ မယားရဲ့ ဂုံးေခ်ာစကားကုိ နားေထာင္ျပီး မ်က္မျမင္ မိဘႏွစ္ပါးကုိ ေတာထဲအထိ လွည္းနဲ႔ေခၚေဆာင္ျပီး လူဆုိးဓားျပမ်ား ထၾကြေသာင္းက်န္း ဟန္ေဆာင္ကာ ရုိက္နွက္သတ္ျဖတ္ဖုိ႔ ႀကိဳးစားခဲ့မိတာပါပဲ။
လူဆုိးမ်ားဟန္ေဆာင္ျပီး ရုိက္ႏွက္တဲ့အခါ မ်က္မျမင္ မိဘႏွစ္ပါးက တကယ့္ ခုိးသားဓားျပေတြ ထင္မွတ္ျပီး သားကုိ လြတ္ေအာင္ေရွာင္ေျပးဖုိ႔ ေျပာဆုိ ငုိေၾကြးရင္း သတိေပးၾကတယ္။
မေထရ္ျမတ္အေလာင္း သတုိ႔သားက မိဘတုိ႔ရဲ့ ေမတၱာတရားကုိ အံ့ၾသေလာက္ေအာင္ သိလုိက္ရတဲ့အခါ ေနာင္တရျပီး ခုိးသားဓားျပေတြ ထြက္ေျပးၾကတဲ့ အျခင္းအရာမ်ိဳး ျပဳျပီးေတာ့မွ မိဘမ်ားကုိ သက္သာရာ ရေစျပီး အိမ္ကုိျပန္ေခၚလာခဲ့ကာ လုပ္ေကြ်း ျပဳစုပါတယ္။
ဒီေနရာမွာ တခ်ိဳ႕က “ ရွင္ေမာဂၢလာန္အေလာင္း သတုိ႔သားဟာ မ်က္မျမင္ မိခင္ႀကီးကုိ ရုိက္သတ္ခဲ့တယ္”လုိ႔ အစဥ္အလာ အမွတ္မွား အေျပာမွားၾကတာရွိတယ္။ အမွန္က အေသေတာ့ မသတ္မိပါဘူး။ သတ္ဖုိ႔ ရည္ရြယ္ျပီး ရုိက္ပုတ္ရုံ ရုိက္ပုတ္ခဲ့တာပါ။ မိခင္ကုိသာ မဟုတ္ဘူး၊ မိဘႏွစ္ပါးလုံးကုိ ျပစ္မွားမိခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။
အဲဒီ အကုသုိလ္ကံ အက်ိဳးေပးခြင့္ ႀကဳံလာတဲ့အတြက္ ေျမလွ်ိဳးမုိးပ်ံျပီး သိၾကားမင္းရဲ့ ေ၀ဇယႏၱာျပာႆဒ္ကုိပင္ ဆတ္ဆတ္ခါ တုန္လႈပ္ေအာင္ စြမ္းေဆာင္ႏုိင္တဲ့ မေထရ္ျမတ္ရဲ့ တန္ခုိးဣဒၶိပါဒ္ဟာ အားႏြဲ႔တဲ့ အျဖစ္ေရာက္ခဲ့ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေနာက္ဆုံး ပရိနိဗၺာန္ျပဳမည့္ေန႔မွာေတာ့ တန္ခုိးနဲ႔ တိမ္းေရွာင္ႏုိင္စြမ္းမရွိေတာ့တာပါ။ ေၾကြးေဟာင္းကုိ ေပးဆပ္ဖုိ႔ မျငင္းဆန္လုိတဲ့အတြက္ တန္ခုိးအဘိညာဥ္၀င္စားဖုိ႔ကုိ မလုပ္ေတာ့ပဲ ဘုရား ရဟႏၱာပင္ ျဖစ္ေသာ္လည္း အကုသုိလ္ကံေၾကြေဟာင္း၏ ေလာကီလူသားမ်ား အတုယူ သံေ၀ဂယူစရာ အျပစ္ရွိက ခံရစၿမဲပါလို႔ ျပလုိတာေၾကာင့္ ျဖစ္ပါတယ္။
မေထရ္ျမတ္ရဲ့ အတိက္ကံဟာ မိဘမ်ားကုိ တကယ္ အေသသတ္ခဲ့တာမဟုတ္ဘဲ သတ္ဖုိ႔ ႀကိဳးစားရုိက္ပုတ္ခဲ့ျခင္းသာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ ခုိးသားမ်ား ရုိက္ပုတ္သတ္ျဖတ္ေပမယ့္ ပလာလပီဌိက ကမၺကရဏလုိ႔ေခၚတဲ့ အရုိးေတြကုိ ေၾကမြေအာင္ ရုိက္ထုျပီး တစ္ကုိယ္လုံးကုိ ေကာက္ရုိးကရြက္လုိ ေခြလုိ႔ရေအာင္ ျပဳလုပ္ သတ္ျဖတ္ၾကတာပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ မေထရ္ျမတ္ရဲ့ ကံေဟာင္းက မိဘကုိ အေသသတ္ခဲ့တာ မဟုတ္လုိ႔ လူဆုိးမ်ား လက္ခ်က္နဲ႔ အသက္ဆုံးသည္အထိ မျဖစ္ခဲ့ပါဘူး။ အဘိညဥ္ပတ္တီးနဲ႔ ခႏၶာကုိယ္ကုိ ခုိင္မတ္ေအာင္ ရစ္ေႏွာင္ဖြဲ႔စည္းျပီး ေကာင္းကင္ခရီးနဲ႔ ျမတ္စြာဘုရားရွိရာကုိ ၾကြေရာက္ကန္ေတာ့ျပီးမွ ကာဠသိလာေက်ာက္ဖ်ာရွိရာ ေတာအုပ္ကုိ ျပန္ၾကြျပီး ပရိနိဗၺာန္ျပဳခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒီျဖစ္ရပ္မ်ားကုိ ၾကည့္လုိက္ရင္ “ သူ႔ေၾကြးရွိရင္ ဆပ္ရလိမ့္မယ္”ဆုိတဲ့ စကားဟာ အလြန္ေလးနက္ မွန္ကန္တဲ့ စကားျဖစ္သလုိ ေကာင္းဆုိးနွစ္တန္ ေလာကဓံအတြက္လည္း စြယ္စုံရ ကုသ ကာကြယ္ေဆးႀကီးတစ္လက္လုိ႔ ထင္မိပါတယ္။ ေၾကြးသစ္မတင္ေအာင္ ကာကြယ္ဖုိ႔ အဆုိးအေကာင္း ေၾကြးေဟာင္းနွစ္မ်ိဳးထဲက အေကာင္းေၾကြးေဟာင္းမ်ားျဖစ္တဲ့ မိဘဆရာတုိ႔ရဲ့ ေက်းဇူးေၾကြးကုိ ေက်ပြန္ေအာင္ေပးဆပ္ၾကဖုိ႔နဲ႔ ေၾကြးေဟာင္းဆုိးကုိ ေပးဆပ္တဲ့အေနနဲ႔ ေလာကဓံအဆုိးကုိ ခံရတဲ့အခါမွာလည္း “ ဒါဟာ ငါေပးရမယ့္ ေၾကြးေဟာင္းေတြကုိ ေက်ေအာင္ေပးဆပ္ေနရတာပဲ”ဆုိတာ သေဘာေပါက္ျပီး သည္းခံႏုိင္ၾကဖုိ႔ပါ။ “ျပဳသူအသစ္ ျဖစ္သူအေဟာင္း”ဆုိတဲ့ ေရွးလူႀကီး သူမတုိ႔ရဲ့ စကားဟာလည္း ဒီသေဘာကုိပဲ ရည္ရြယ္တာ ျဖစ္မွာပါပဲ။ ဒီေနရာမွာ “ လယ္တီဆရာေတာ္ႀကီး”မိန္႔ၾကားခဲ့တဲ့ “ ကုိယ့္ပစၥည္း လူခုိးခံရတာဟာ ကုိယ္ကလည္း တစ္ခ်ိန္ခ်ိန္မွာ သူမ်ားပစၥည္း ခုိးခဲ့လုိ႔ေပါ့ကြ” ဆုိတဲ့ စကားကုိလည္း ႏွလုံးမူသင့္မယ္ ထင္ပါတယ္။
လူ႔ဘ၀ကုိ ရရွိျခင္း၊ သာသနာေတာနဲ႔ ႀကံဳေတြ႔ျခင္းဆုိတဲ့ ရေတာင့္ရခဲ အေျခခံ ဒုလဘတရား ႏွစ္ပါးကုိ ရရွိၾကတဲ့အခုိက္မွာ မိမိတုိ႔ဘက္က ျဖည့္စြက္တည္ေဆာက္ ေပးရမည့္ သဒၶါ စတဲ့ ဣေျႏၵမ်ားနဲ႔ ျပည့္စုံုျခင္း၊ ဒုကၡခပ္သိမ္းမွလြတ္ေအာင္ ရုန္းထြက္လုိျခင္း၊ သူေတာ္ေကာင္းတရားကုိ နာယူမွတ္သားျခင္းဆုိတဲ့ ဒုလဘသုံးခုကုိ မပ်က္မကြက္ ျဖည့္စြက္ျပီး ဒုလဘငါးခုလုံး ျပည့္စုံတဲ့ အဆင့္ျမင့္လူသားမ်ားျဖစ္ၾကဖုိ႔အတြက္ ဒီဒုလဘတရားဆုိတဲ့ အခြင့္ထူးေတြကုိ ပ်က္စီးေစတတ္တဲ့ အဆုိးအေကာင္း ေၾကြးေဟာင္းမ်ား ကင္းရွင္းျပီး အဆုိးေၾကြးသစ္မ်ား မတင္ေအာင္ ႀကိဳးစားၾကပါစုိ႔။
မိမိတုိ႔ရဲ့ ပတ္၀န္းက်င္မွာ ဆရာ့ေက်းဇူးဆုိတဲ့ ေၾကြးေဟာင္းကုိ မေပးဆပ္ရုံမွ် မကဘဲ ဘာမဟုတ္တဲ့ ပစၥည္းေလးပါးနဲ႔ ဒကာ ဒကာမတုိ႔ကုိ အေၾကာင္းျပဳျပီး ဆရာသမားအေပၚမွာ အလြန္၀န္ေလးတဲ့ ေၾကြးသစ္ေတြ တုိးသည္ထက္တုိးေအာင္ လုပ္ေဆာင္ေနၾကတဲ့ တပည့္မ်ိဳးေတြကုိ အံ့ၾသတုန္လႈပ္စရာေကာင္းေလာက္ေအာင္ မ်က္ျမင္ေတြ႔ႀကံဳေနရလုိ႔ အခုလုိသတိေပးလုိက္ရတာပါ။
ေၾကြးေဟာင္းလည္းေက်၊ ေပးဆပ္စရာ ေၾကြးသစ္ကင္းျပီး သာသနာတြင္း ကုသိုလ္ထူးမ်ားကုိ ဆည္းပူးရယူႏုိင္ၾကပါေစ။
ဓမၼေဘရီအရွင္၀ီရိယ(ေတာင္စြန္း)
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment